Ne znaju svi šta je DPF (to se odnosi na Diesel Particulate Filter). Ovde razmatramo neke zamke, šta možete da uradite kako biste ih izbegli i kako da smanjite troškove ako dođe do neizbežne "DPF" upozoravajuće lampice na kontrolnoj tabli vašeg automobila.
Prva stvar koju treba razjasniti jeste da, iako nisu svi dizel automobili opremljeni DPF-om, mogu se sve češće videti na tržištu. Razlog je jednostavan: nije moguće zadovoljiti niske granice propuštanja čestica koje su uvedene u propisima o standardu Euro V (u septembru 2009) bez DPF-a. Zbog nedovoljno jasnih propisa možete pronaći nekoliko automobila iz 2009. i početka 2010. bez DPF-a, ali ako je vaš dizel motor registrovan nakon septembra 2010, onda možete biti sigurni da ima DPF u izduvnom sistemu.
- Povećana ekonomičnost potrošnje goriva
- Povećanje performansi motora i snage
- Duži životni vek DPF
- Optimizovane DPF performanse
- Produženi intervali čišćenja
- Niže troškove održavanja
Postoje različiti tipovi DPF-a, ali svi zahtevaju određenu količinu regeneracije da spaljuju naslage čestica koje su filtrirali iz izduvnog toka. Drugim rečima, automobili koji su redovno na dugim putovanjima mogu spaliti depozite u DPF-u, ali automobili koji prelaze kratke relacije su u većoj opasnosti od blokiranja, pa je samim tim ovakvim vozilima češće potreban servis DPF filtera.
Skoro svi automobili sa DPF-om imaju sistem za merenje pritiska koji prati pad pritiska preko samog filtera. Ako izlazi izvan granica, onda vozača upozorava svetlost na kontrolnoj ploči (ponekad jednostavno kaže "DPF", ponekad izgleda malo kao filter u izduvu).
Ako ignorišete ovo bez pomoći regeneracije DPF-a, doći će do pada performansi jer softver za upravljanje motorima ima za cilj zaštitu motora od oštećenja ograničavajući tako brzinu na kojoj će se voziti, pa tako i opterećenje koje motor može sa održi. Povedite računa: ne zanemarite znakove, ako se automobil kontinuirano vozi sa blokiranim DPF-om, moguće je da će doći do mnogo skupljih oštećenja motora. Za ispravno čišćenje DPF filtera on se mora ukloniti iz vozila i podvrgnuti posebnom postupku čišćenja.
U zavisnosti od automobila i nivoa blokade, možda je potreban novi DPF, a to nije nikako jeftino. Mi ne bismo preporučili kupovinu korišćenih DPF filtera koji se oglašavaju kao "očišćeni".
Stara rečenica "bolje sprečiti nego lečiti" odnosi se ovde. I dobra vest je da većina vozača može sprečiti bilo kakve probleme sa DPF-om uz malo napora. Zaista, oni koji provode dosta vremena vozeći malo većom brzinom na autoputu, uopšte nemaju razloga za brigu. To je idealna situacija za "pasivnu" regeneraciju DPF-a i trebalo bi da ga održava otpušenim. Oni koji imaju dizel automobile sa DPF filterima i koriste ih isključivo u i oko grada ili pretežno na kratkim ili nisko-brzinskim stepenima prenosa, su u najvećoj opasnosti od pojavljivanja probleme sa DPF-om, tako da povremeno treba da provozaju svoje vozilo na dužu, a po putu koji dozvoljava i bržu vožnju na svakih nekoliko stotina kilometara, koristeći niže brzine nego što je normalno za održavanje broja obrtaja motora pri većim obrtima.
Ali nije sve u regeneraciji. Automobili sa DPF filterima trebaju se hraniti strogom dijetom motornog ulja sa niskim pepelom, jer pepeo vrlo brzo može da ga zapuši, a onda će vam biti potreban servis DPF filtera. Proverite da li je majstor koji vam održava automobil svestan ovoga i zatražite dokaz da koriste pravo ulje.